APEL

Komendanta Wojewódzkiego Policji  w Radomiu

dotyczący zapobiegania oszustwom finansowym

W ostatnim czasie przestępcy finansowi wykorzystują coraz to nowe metody wyłudzania naszych oszczędności. Po dotychczasowych oszustwach na tzw. „wnuczka” czy „policjanta” nastał czas telefonicznego podszywania się, pod firmę lub instytucję w celu wyłudzenia poufnych informacji, danych logowania, danych karty kredytowej, konta bankowego lub używanych haseł. Wzrost takich przypadków zbiega się z pandemią koronawirusa i związanym z nią ograniczeniem kontaktów osobistych oraz przeniesieniem do Internetu wielu codziennych aktywności.

Najlepszym sposobem obrony w przypadku tego rodzaju oszustw są zawsze ostrożność oraz rozwaga. Za każdym razem należy weryfikować nazwę strony internetowej, na której podaje się wrażliwe dane, czy nazwę domeny, z której otrzymano ważną wiadomość mailową. Każdy błąd, nawet drobna literówka, mogą świadczyć o oszustwie. Bardzo istotne jest również używanie unikalnych i odpowiednich  skomplikowanych  haseł  w  każdym z serwisów (w szczególności podczas korzystania z kont pocztowych, za pomocą których można resetować hasła w innych serwisach). Wszelkie podejrzenia należy weryfikować, kontaktując się z rzekomym nadawcą za pomocą innego kanału niż ten, przez który dotarła wiadomość.

Mazowieccy funkcjonariusze Policji przypominają:

1.   Nie ufaj osobom, które proszą o pieniądze lub Twoje dane osobowe - Tak działają oszuści!

2.   Nie mów, ile pieniędzy posiadasz w domu i na koncie bankowym.

3.   Nie podawaj danych  osobowych,  numerów  kart  płatniczych,  numerów  PIN,  haseł do logowania, kodów sms do elektronicznych operacji finansowych.

4.   Nie ulegaj presji czasowej jaką wywiera telefoniczny rozmówca.

5.   Nie wpuszczaj obcych do domu. Sprawdź tożsamość pracownika instytucji, którego widzisz po raz pierwszy.

6.   UWAGA! Policja nigdy nie informuje telefonicznie o prowadzonych działaniach, tzw. „akcjach policyjnych” oraz nie prosi o przekazanie pieniędzy w celu zabezpieczenia ich przed utratą. Jeżeli odebrałeś taki telefon bądź pewien, że dzwoni oszust.

7.   Gdy nie masz pewności, kto do Ciebie dzwoni, a pojawia się podejrzenie, że może to być oszustwo —rozłącz rozmowę! Poinformuj o tym funkcjonariuszy dzwoniąc na numer 112 lub telefon do najbliższej komendy Policji. Każdą próbę wyłudzenia pieniędzy, można także zgłaszać osobiście w najbliższej jednostce Policji.

 

APEL

Komendanta Wojewódzkiego Policji  w Radomiu

dotyczący zapobiegania oszustwom finansowym

W ostatnim czasie przestępcy finansowi wykorzystują coraz to nowe metody wyłudzania naszych oszczędności. Po dotychczasowych oszustwach na tzw. „wnuczka” czy „policjanta” nastał czas telefonicznego podszywania się, pod firmę lub instytucję w celu wyłudzenia poufnych informacji, danych logowania, danych karty kredytowej, konta bankowego lub używanych haseł. Wzrost takich przypadków zbiega się z pandemią koronawirusa i związanym z nią ograniczeniem kontaktów osobistych oraz przeniesieniem do Internetu wielu codziennych aktywności.

Najlepszym sposobem obrony w przypadku tego rodzaju oszustw są zawsze ostrożność oraz rozwaga. Za każdym razem należy weryfikować nazwę strony internetowej, na której podaje się wrażliwe dane, czy nazwę domeny, z której otrzymano ważną wiadomość mailową. Każdy błąd, nawet drobna literówka, mogą świadczyć o oszustwie. Bardzo istotne jest również używanie unikalnych i odpowiednich  skomplikowanych  haseł  w  każdym z serwisów (w szczególności podczas korzystania z kont pocztowych, za pomocą których można resetować hasła w innych serwisach). Wszelkie podejrzenia należy weryfikować, kontaktując się z rzekomym nadawcą za pomocą innego kanału niż ten, przez który dotarła wiadomość.

Mazowieccy funkcjonariusze Policji przypominają:

1.   Nie ufaj osobom, które proszą o pieniądze lub Twoje dane osobowe - Tak działają oszuści!

2.   Nie mów, ile pieniędzy posiadasz w domu i na koncie bankowym.

3.   Nie podawaj danych  osobowych,  numerów  kart  płatniczych,  numerów  PIN,  haseł do logowania, kodów sms do elektronicznych operacji finansowych.

4.   Nie ulegaj presji czasowej jaką wywiera telefoniczny rozmówca.

5.   Nie wpuszczaj obcych do domu. Sprawdź tożsamość pracownika instytucji, którego widzisz po raz pierwszy.

6.   UWAGA! Policja nigdy nie informuje telefonicznie o prowadzonych działaniach, tzw. „akcjach policyjnych” oraz nie prosi o przekazanie pieniędzy w celu zabezpieczenia ich przed utratą. Jeżeli odebrałeś taki telefon bądź pewien, że dzwoni oszust.

7.   Gdy nie masz pewności, kto do Ciebie dzwoni, a pojawia się podejrzenie, że może to być oszustwo —rozłącz rozmowę! Poinformuj o tym funkcjonariuszy dzwoniąc na numer 112 lub telefon do najbliższej komendy Policji. Każdą próbę wyłudzenia pieniędzy, można także zgłaszać osobiście w najbliższej jednostce Policji.

Joomla SEF URLs by Artio